Kamis, 19 November 2015

Tea Tree Oil - Banyak Manfaat Kesihatan Ini Bahan Asli

Tea Tree Oil - Banyak Manfaat Kesihatan Ini Bahan Asli

Teh minyak pokok berasal dari daun asli pokok ke Australia yang dikenali sebagai Melaleuca Alternifolia. Ia adalah minyak pati digunakan dalam aromaterapi, dan ia meningkatkan sistem imun dan membantu melawan bakteria, kulat, dan virus. Ciri-ciri penyembuhan minyak telah diketahui untuk beratus-ratus tahun. Orang asli pedalaman Australia telah digunakan untuk merawat pelbagai penyakit. Tiga kawasan tertentu di mana pokok teh minyak pati bermanfaat adalah penjagaan kulit, penjagaan rambut dan penjagaan gigi. Ada lagi lain-lain juga, dan hasilnya, terdapat banyak produk yang mengandungi ia sebagai ramuan.

Mengekalkan kulit yang sihat mungkin penggunaan yang paling terkenal minyak pokok teh. Orang ramai yang ingin menghilangkan jerawat mereka sering beralih kepada minyak kerana ia secara semulajadi menghapuskan dan mencegah jerawat. Hanya beberapa titik tulen minyak pokok teh, mungkin dicairkan sedikit, boleh memperbaiki kulit anda. Minyak yang penting adalah alternatif yang baik kepada benzoyl peroksida, yang boleh menyebabkan kesan sampingan seperti kemerahan dan kerengsaan kulit. Minyak ini juga boleh digunakan untuk luka-luka dan terbakar. Kerana ia adalah antiseptik, ia adalah baik untuk mencegah jangkitan dan dengan itu menggalakkan penyembuhan.

Masalah kulit lain seperti ketuat, ekzema, dan ruam cenderung untuk bertindak balas dengan baik kepada minyak juga. Malah ada orang yang mendapati bahawa ia membuatkan jerawat dan parut kurang ketara. Sabun pokok teh minyak, losyen, dan krim yang cukup popular dan boleh didapati di kebanyakan kedai runcit. Untuk kulit yang sihat dan bertenaga, minyak adalah agak berkesan.

Satu lagi kawasan badan diperbaiki dengan minyak adalah rambut. Anda akan menemui pelbagai produk penjagaan rambut yang mengandungi minyak, termasuk syampu dan perapi. Salah satu sebab untuk ini adalah bahawa ia membantu mengurangkan kelemumur dan kulit kepala gatal. Tambahan pula, minyak memerangi kutu, sekali lagi menyediakan alternatif semula jadi untuk ubat-ubatan konvensional.

Minyak ini juga telah menunjukkan keberkesanan dalam penjagaan gigi. Sifat-sifat anti-bakteria minyak menjadikannya sebagai ubat yang baik untuk mulut berbau, atau nafas berbau kronik. Minyak pokok teh adalah bahan tambahan biasa untuk ubat gigi, ubat kumur, dan juga pencungkil. Oleh kerana ia mempunyai kesan ke atas virus, ia juga boleh digunakan sebagai rawatan untuk luka sejuk.

Minyak ini juga mempunyai aplikasi di luar tiga bidang yang dinyatakan di atas. Ia boleh digunakan untuk penyakit kaki makan air, kurap, kulat kuku jari kaki, dan kandidiasis (jangkitan yis). Terdapat banyak contoh apabila minyak boleh digunakan di tempat rawatan antikulat lain (walaupun anda tidak boleh membuat jenis perubahan tanpa terlebih dahulu berunding dengan doktor atau profesional perubatan).

Ia adalah jelas bahawa minyak ini adalah salah satu daripada bahan-bahan semula jadi yang paling fleksibel wujud, kerana ia mempunyai keupayaan untuk membantu dengan sejumlah besar penyakit kesihatan. Ia tidak menghairankan bahawa produk minyak pokok teh semakin popular dan kini dijual oleh farmasi kejiranan, pengawal barangan massa, dan peruncit dalam talian.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar